Litt kort om svartmaling av ugudelige naturforkjempere

Mannen min og jeg satt og skravlet om ...øøøø....... *humrer* Er ikke sikker på hva vi egentlig begynte med, men samma det.

Poenget var at:

Alternative folk (som oss?) som er opptatt av miljøvern, menneskeverd, dyrevern - vegetarianere, freganere, new-age-folk, hippier, konteinerdykkere, folk som lever i ett med naturen og tror på balanse og hverdagsmagi, som elsker, lever og ånder for frihet og en bedre verden - ja, dere skjønner hvilke jeg mener. Det er mange av oss. Og godt er det.

Disse menneskene, som er tvers igjennom GODE, blir veldig ofte sett på som onde hedninger - av kristne.

Hva kommer dette av egentlig? Er det SYND å være et godt menneske? Er man ond når man forsøker å bremse forbrukersamfunnets kvelende effekt på kloden vår? Når man prøver å redde verden fra undergang, slik at våre tippoldebarn også kan ha det fint? Er ikke det å være et godt menneske noe alle bør prøve å være, og det å være en god kristen bør også være synonymt med å være et godt menneske!

Er det bare at man er ikke er troende som er problemet? Det er horribelt at det skal overskygge verdiene her i livet. Religion bør ikke blandes inn i at man tar vare på kloden.

Jada, kirken gjør mye fint, de; de samler inn penger og hjelper sultrammede, foreldreløse barn, krigsrammede, syke osv osv - det er flott. Men så skal det misjoneres samtidig. For man skal jo tro på at Gud vil redde verden fra lidelsene - bare man TROR! Akkurat det gidder jeg ikke å diskutere - de får tro hva de vil. Men jeg syns ikke det har noe med saken å gjøre.

Og hvor mange kristne søppelspisende, konteinerdykkende veganere finnes det? Jeg har inntrykk av at det ikke er så vanlig. Rett gjerne på meg om det ikke stemmer.

Isåfall: det hjelper ikke å gi penger til sultrammede, for så å sitte å ruge på store biler, kjøpe Iphone, kaste tven man kjøpte for ett år siden fordi den var for gammel og spise masse storfekjøtt osv. Også skal man i tillegg svartmale og rakke ned på ikketroende HEDNINGER bare fordi vi ikke tror på deres Gud.

Dette skurrer. Og skremmer.

 

Jeg setter det kanskje litt på spissen, for det er sikkert ikke bare kristne som har denne holdningen- kanskje muslimer også? Og mange kristne og andre troende er jo også selvfølgelig opptatt av miljøvern. Men igjen: religion handler om noe helt annet enn å redde verden. Og de fanatiske religiøse får jeg helt fnatt av. Hedenskap er faktisk et veldig godt og naturlig "skap" - det handler jo bare om å være i ett med naturen. Vi er ikke onde.

Ugg, ofte skulle jeg ønske jeg tok opp enkelte samtaler. Gode poenger blir ofte glemt når man finner mange ;)

 

Hva mener dere?



Signatur

19 verdsatte kommentarer!

Lugburz

17.06.2013 kl.01:02

Vet om mange kristne som gir faen i miljøvern, for verden skal gå under iløpet av få år uansett... Hurra for menneskeheten!

Timo

17.06.2013 kl.09:45

Religion handler i hovedsak om å redde sitt eget skinn...

Naviana

17.06.2013 kl.11:40

Har ofte lurt på det samme selv... Og har kommet frem til at det har med grunnsynet på verden å gjøre, de fleste kristne tror at dette kun er en kort mellomstasjon før evigheten, og at det som betyr noe er å følge de riktige budene for å komme til himmelen og ikke til helvete. Det hele høres jo nokså sprøtt ut, når man selv vet at himmel og helvete er en sinnstilstand og noe vi skaper selv. Det burde jo gi mening for dem at å være det beste menneske både med tanke på andre, dyr, planter, mineraler og Jorden generelt, ville vært å treffe blink... Å synde betyr nemlig å "bomme på målet", og det er jo akkurat det de gjør. Det finnes mange måter å være god på da, mange kristne er faktisk eksepsjonelle når det kommer til godhet mot andre mennesker, og kunne fint vært et forbilde for mange miljøvernere sånn sett. Så man kan jo lære av hverandre. Jeg er sikker på at om Jesus levde i dag ville han også vært miljøforkjemper. Hadde kristne virkelig hørt mer på ham og ikke på det gamle testamentet som Jesus mente var ugyldig (det meste han sa ble selvsagt kuttet vekk for å gavne maktinnhaverne), hadde nok verden vært et bedre sted. Nå er de fleste religioner så basert på frykt at de fleste ikke lytter til sitt eget hjerte og lar visdommen skinne gjennom.

Eva a.k.a. Vikinghuldra

17.06.2013 kl.11:43

Naviana:
! Som jeg skulle sagt det selv - du har med flere poeng som vi også pratet om, jeg og Martin.

Shaya

17.06.2013 kl.13:23

Er enig i at det er mange kriste som har fryktlig skjeivt syn på mye. Kan ikke definere meg som kristen selv pga uenighet med visse essensielliteter. MEN jeg syns det er viktig å huske at de man legger merke til og husker er jo ofteste de som ikke henger på greip. Det er jo ikke det samme som at det gjelder alle. Og ofte heller ikke flertallet. For de som er gode mennesker (og kristne), som har respekt for både omgivelsene sine, og andres tro, de hører man jo sjeldent noe fra, nettopp av den grunn. Er så heldig at jeg har god kontakt med to sånne gode kristne, og har mange lange og fine samtaler om alt fra miljøvern til det spirituelle/religiøse, og vi er stort sett enige hele veien, forutenom disse detaljene om hva man kaller ting. Nå kan ikke jeg prate så høyt om andre religioner, men kristendom har jeg vokst opp i, og har godt innblikk i, og til og med tar mye inspirasjon fra, og jeg vet at essensen i kristendommen er jo kjærlighet, i alle dess former. At mange ikke har fått med seg det er rett og slett sørgelig! Og pga det så setter je et skilde mellom de som er bibelkristne og de som er kristne i hjertet. Sistnevnte er da de som har skjønt tegninga og som man sjeldent hører noe fra, fordi de ikke er ute etter å trøkke sin religion nedover øra dine, de er hyler ikke halleluja for hver minste ting, og de har fokuset på samme plass som dere/vi alternativet: hvordan være et godt menneske.

Men veldig godt skrevet, er veldig enig i at dette dessverre gjelder mange, og at det er frytklig frustrerende.

Eva a.k.a. Vikinghuldra

17.06.2013 kl.13:31

Shaya:
Er så fantastisk enig med deg! Jeg har ateistiske foreldre og har egentlig hatt lite med kristendom å gjøre, men mine svigerforeldre (og deres store familier) er kristne. Og svigersene mine er som du sier; kristne i hjertet og et par av de varmeste, snilleste og mest omsorgsfulle folka jeg vet om. Det er jammen godt det finnes slike også <3

~Marina Aurora~

17.06.2013 kl.13:53

Det er så sant det du skriver her, kunne ikke vært mer enig, og helt enig i det Janne skriver her og, jeg er egentlig ikke i mot religion slik det er i utgangspunktet, for egentlig er det kun noe godt som gir folk håp og mening, men det er hvordan religion er maktmisbrukende og organisert som jeg ikke liker. Føler Wicca og andre nypaganistiske religioner er helt annerledes enn de store verdensreligionene, liker ikke en gang å kalle det religion, heller spirtitualisme/spiritualitet.

Anne

17.06.2013 kl.16:43

Er det ikke bare sånn at det finnes gode mennesker og knapt så gode mennesker? Hvorfor skal man ha en merkelapp som heter gode kristene, gode ateister, egoistiske kristne, osv...?! Handler det ikke om at man bare tåler mindre fra dem som man ikke har de samme grunn verdier som en selv? Jeg kjenner mange både kristne, ateister og hedninger som er utrolig opptatt av å sørge for at moder jord skal holde seg frisk, og mange av de samme trosretninger som forsøpler og sviner.

Det er jo ikke den enkeltes tro, som avgjør om et menneske er godt eller mindre godt, det er hvert enkelt menneskes verdigrundlag! Når det kommer til stykke er vi jo alle troende, noen har en eller annen reliøs tro, og noen tror ikke på noe, og det er faktisk også en tro. For så lenge det ikke er 100 % bevist at det ikke er noe mere mellom himmel og jord, så er det ingen som vet, og dermed en tro!

Jeg forstår at du setter ting på spissen, det er også der de gode debattene kommer frem, men som jeg leser dit innlegg, setter du de kristne i en bås, som du selv blir satt i en bås av (noen) kristne. Som du selv sier, tro bør ikke blandes med om man tar vare på kloken eller ei.

Nienna - Lunciella.

17.06.2013 kl.16:45

Veldig enig med hva du skriver! :)

Og aldri forstått hvorfor man alltid skal gjøre seg klar for livet etter dette.. kan man ikke heller kose seg med dette og redde denne verden for senere befolkning!!

Men fint om du ikke rakker ned på kjøttetere, har har like lyst til og redde naturen, selv om jeg er kjøtt spiser! ><

Eva a.k.a. Vikinghuldra

17.06.2013 kl.20:15

Nienna:
Ikke sant! :)
Neida, jeg gjør ikke det - jeg spiser kjøtt selv :D

Eva a.k.a. Vikinghuldra

17.06.2013 kl.20:22

Anne:
Helt enig med deg, akkurat det jeg mener også. Ja, jeg generaliserer som fy, med vilje, siden jeg selv ofte blir generalisert :)

°Vinterperle°

17.06.2013 kl.22:30

Dere er herlige! Gleder meg til å samles og ha slike samtaler med dere, for dette har jeg tenkt mange ganger. Huff...

Lurer på hvilken gruppe mennesker som 'bommer mest på målet'...om man kan gruppere mennesker :p

Eva a.k.a. Vikinghuldra

17.06.2013 kl.22:46

°Vinterperle°:
Ja, man kan jo lure på hvor lukrativt målet er og veien dit. Jeg vil si vår! <3 Gleder meg til å skravles jeg og, kjipt å ikke få sett deg mer på lørdag! Borre?? :D

°Vinterperle°

17.06.2013 kl.23:52

Nå er jeg veldig forvirret! Er det marked på Borre i år, eller ikke? I fjor var det slik å forstå at det ble holdt annethvert år i Sarpsborg og på Borre...

Eva a.k.a. Vikinghuldra

18.06.2013 kl.00:10

°Vinterperle°: Humm...... Ja, Borg er jo annenhvert år og det stemmer at et annet marked har motsatt intervall. Men var det Borre? Syns jeg leste et sted at det var noe arrangement der i år... Hm, det må sjekkes asap.

Lady of the North.

19.06.2013 kl.14:44

ah, daså >x)

bare virket som du var imot kjøttetere x)

Sølvi

30.07.2013 kl.12:17

Tenkte bare at jeg kunne kommentere siden jeg faktisk er kristen. Jeg skjønner hva du mener, spesielt med tanke på at kristne skal elske verden og ville den alt godt etc. Jeg kan si det at jeg kjenner ihvertfall et halvt dusin kristne som er/har vært veganere/vegetarianere, og at det er mange, ihvertfall meg bekjent, som faktisk bryr seg om jorden og lever miljøbevisst. Men jeg kjenner også mange kristne som er så og si som du beskriver dem. Det jeg prøver å si er at selv om man er kristen så er man ikke nødvendigvis et miljøsvin og hyklersk (satt på spissen). Jeg personlig syns det er unødvendig at mennesker som lever godt og er miljøbevisst, skal bli kalt "hedninger" av kristne mennesker. Da tror jeg virkelig at de kristne som kaller slike mennesker hedninger, har gått glipp av noe veldig basic i kristendommen - nettopp det at vi mennesker har ingen rett til å dømme hverandre! Jeg syns innlegget ditt var et bra innlegg, men pass på at du ikke greier alle kristne under én kam da;) (Slik som du kanskje føler kristne gjør med folk som lever som deg.).

Over til noe annet; Jeg var i år for første gang på Bjørgvin Marknad, og elsket det! Kom over bloggen din via en annen (vigdissveinsdottir), og digger den:) Fantastiske bilder, og gode innlegg!

Hilsen Sølvi:)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

30.07.2013 kl.22:10

Sølvi:
Hei og tusen takk for reflektert og hyggelig kommentar! Er veldig enig med deg i at jeg ikke skal generalisere så fælt, jeg prøver å la være. For jeg vet jo at det finnes MASSEVIS av fornuftige og "normale" kristne, som deg selv - og det er flott. Og det er virkelig godt å høre at du kjenner såpass mange kristne som er vegetarianere og miljøbevisste! Det gleder meg :D
Og dem som kaller "sånne som meg" for hedninger er nok av den mer ekstreme og fanatiske sorten, ja, helt klart. Ikke at det gjør meg noe å bli kalt hedning, for jeg er jo per def. akkurat det :) Men miljøet skal tas vare på, uansett trosretning og livsstil <3
Jeg håper virkelig jeg kommer meg på Bjørgvin Marknaden en gang snart, kaaaanskje neste år... *drømme* Og Gudvangen vil jeg veldig gjerne på. Jeg elsker vikingmarkeder!!! Som kanskje er bittelitt tydelig haha. Så koselig at du liker bloggen min, tusen takk for fine ord :D
Ha en fortryllende kveld, Sølvi! :)

Litteraturkjerringa

01.03.2014 kl.20:50

Eg tykkjer at å setja kristne i ein slik bås vert å ta det litt langt, sjølv om du ha opplevd det slik av enkelte kristne. Kanskje over til det usakelege. Sanninga er aldri så svart-kvit. Eg er kristen sjølve og kjenner fleire kristne. Det finnest desverre kristne som er så bastante og peikande som du viser til. Likevel er det òg mange som ikkje er i nærleiken av det du skildrar ovanfor. Som i alle situasjonar, ein kan ikkje dra alle under same kam.

I forhold til at mange kristne desverre kan koma me peikefingaren, kan eg seia ut i frå personleg erfaring at det er mange som kjem med peikefingaren mot kristne. Eg har sjølve opplevd folk som nærmast vert fornærma berre fordi eg har sagt eg er kristen (og det har gjerne vore i ein situasjon der eg har vorte spurt om eg er kristen). Eg kan likevel seia det at enkelte kristne kallar dei med meir naturmytisk religiøsitet for vonde er å dra det (etter mitt teologiske syn) veldig langt, og eg skulle likt å teke ein prat med dei kristne som sa dette.

Om ein skal sjå på det reint teologiske når det kjem til kva rolle menneske har til jorda vår, så har me menneska faktisk eit stort ansvar. Me er sett til forvaltarar av jorda (visar til 1. Mosebok kap. 1, vers 26-28), og har difor ansvar å ta vare på denne flotte jorda Gud skapte til oss. Difor kan ein jo seia at det er direkte ubibelsk å forsømma jorda slik mange folk gjer i dag. Kort sagt; som kristen bør ein i aller høgaste grad ta vare på jorda!

Når det kjem til at folk med gjerne naturmytisk religiøsitet vert kalt vonde av enkelte kristne, så kan eg jo kanskje få klarera kvifor enkelte kristne seiar slik. Det står i Bibelen at dersom du ikkje er med Gud/Jesus, så er du mot han. Og er du mot han, er du med Satan. Derav dette med vondskap. MEN, Bibelen talar òg om at ein skal aldri koma med peikefingaren (visar blant anna til Bergpeika, Matteus Evangeliet kap 5-7.). Det er, heldigvis, Gud og BERRE Gud som har rett til å dømma. Alle er Guds born og skal tas imot med kjærleik og respekt.

Apropo betegninga "hedning"; det er eigentleg det berre betgninga som ein person som ikkje er jøde (av blod). Så å kalla ein person som ikkje er kristen for hedning, berre fordi vedkommande ikkje er kristen, er strengt tatt feil bruk av ordet.

Det kan likevel vera godt at nokon set slike saker på spissen, og får i gang ein samtale/diskusjon rundt slik temaer. Vonar likevel du vil få oppleva respekt for di tru og dine meiningar i framtida!

Skriv en ny skademelding!

hits