Hjemmefødsel - planlegging og tanker

Mannen min og jeg har bestemt at vi vil ha hjemmefødsel! :D Oh joy!!!

Jeg vurderte det sist også, men siden det var 6 år siden førstemann valgte jeg å dra på sykehus. Fødselen (nr. 2 altså) gikk utrolig fort og greit, så jeg kunne like gjerne vært hjemme. Og jeg haaaater å være på sykehus. Det er vonde senger som ikke er snille mot min litt leie rygg og sliten kropp etter fødsel. Dessuten er det så usiiiiigelig kjedelig å være der! Vil mye heller slappe av hjemme, både før og etter.

Dessuten stoler jeg på kroppen min, meg selv og mannen min. Må selvfølgelig få tak i en hjemmejordmor, så det er egentlig bare det det står på. Og selvsagt at svangerskapet mitt forblir normalt og ukomplisert.




Og jeg gleder meg!!! Joda, det er utrolig smertefullt å føde, det er litt som å trøkke ut en middels stor hjørnesofa. Men det er så fantastisk at det overskygger alt det vonde. Og jeg ser voldsomt frem til å kunne være i rolige, vante omgivelser - fin musikk, stearinlys, min egen seng/sofa, mitt eget kjøleskap, min egen dusj, være nær de to andre ungene mine (selv om de kanskje får ta seg en tur til nabosvogers om nødvendig) og generelt bare en fin opplevelse. Og hvis noe skulle skje, så ringer jordmor ambulanse med en gang og man drar til nærmeste fødeavdeling.

Nordmenn er helt ekstreme på å skulle føde på sykehus ift kvinner i andre land. Jeg har lest et Fødsel i Fokus-magasin fra 2002 om hjemmefødsel, og der sto det at i Nederland fødte 30% av kvinner hjemme, noe som der er helt vanlig, mens her i Norge lå prosenten på 0,3! Her i Norge kan man bli sett på som uansvarlig, "gæærn", alternativ, spesiell eller liknende hvis man vil føde hjemme, men dette er en latterlig vrangforestilling.

Statistisk sett er det like trygt å føde hjemme som på sykehus. I manges øyne er det til og med tryggere. Det er uansett risiko ved en fødsel, og det er farlig å leve. Det er en stor risiko å kjøre til sykehuset - man kan havne i en ulykke eller ikke rekke frem og måtte føde i bilen, noe som jeg vil anse som en større risk enn mye annet... Det er heller ikke særlig behagelig å sitte i bil i en time når man har rier! Og på et sykehus har man sykehusbakterier, samt at man veldig ofte blir "skyndet" på. Med det mener jeg at man får ikke den tiden man trenger, man kan bli stresset fordi jordmødrene mener man har for lite fremgang (hvis det er tilfellet), man blir kanskje satt på drypp, noe som sjelden er veldig heldig. Man får tilbud om en masse kjemiske ting som jeg ikke mener kroppen eller babyen har godt av, feks epidural. Joda, det er sikkert greit når man først er der og man trenger smertelindring - for hvis riene stopper opp pga epiduralen, så er det jo bare å kjøre igang dryppet! Og hvis det fremdeles tar tid (noe en fødsel gjør...), så klipper man opp og røsker ut ungen med tang, evt tar et hastekeisersnitt for å få ungen fortest mulig. Jeg blir stressa bare av å tenke på all heseblesinga.

Håper jeg ikke provoserer noen, det er ikke meningen - jeg setter det litt på spissen og vet at ikke alle sykehusfødsler er sånn. Heller ikke meningen å skremme noen. Det går jo stort sett veldig bra.

Men jeg mener likevel at det er tryggest og best å føde hjemme, så lenge mor og baby er frisk. Og gjerne har hatt en eller flere normale fødsler tidligere, for jeg hadde nok aldri turt å føde hjemme første gangen. Det er utvilsomt det beste for babyen. Å få komme ut til en rolig, dempet verden uten lyskastere og masse styr. Og man slipper å stappe ungen ned i et barnesete bare en dag eller to gammel, få kald luft ned i nye lunger, risikere trafikkuhell med den lille osv. OOOG i mitt tilfelle kan jeg redusere søskensjalusi betraktelig ved å føde hjemme. Da vil ikke to-åringen min føle at den nye babyen "stjeler" mamma fra ham og det er viktig for meg.

Uansett. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å fortelle NOEN om planene våre, evt kanskje kun foreldrene våre. Men for det første er kan jo nettopp foreldre være de vanskeligste å få til å akseptere dette siden de naturligvis blir bekymret. For det andre så vil jeg stå for meningene mine - jeg syns det er så GALT at hjemmefødsel skal være så "unormalt", tabu og på grensen til sjokkerende. Jeg vil heller påvirke andre til å hvertfall vurdere muligheten og ikke skamme seg over det.

Til familie og venner: Vær så snill, jeg vil virkelig ikke ha ugjennomtenkte kommentarer og reaksjoner på valget vårt. Jeg vil ikke ha andres meninger om det, fordi det utelukkende er mitt valg. Jeg vil ikke at andre skal gi meg tvil, gjøre meg usikker eller gjøre at jeg stoler mindre på meg selv. Jeg vil ha støtte, that's it. Så ingen "huff, er du sikker på det", "tør du virkelig det", "du er gæærn" og spesielt ikke "men hva om noe skulle skje??!" osv, takk. Respekter meg og mine ønsker, så blir jeg veldig glad.

 Fødsel er noe av det mest naturlige vi mennesker gjør. Kvinner har født barn i tusenvis av år. Hvorfor skal man sykeliggjøre fødende kvinner ved å gjøre dem til pasienter? Jeg vil ikke være pasient på et sykehus når jeg skal føde med mindre jeg blir syk eller skadet! Jeg er ikke syk, jeg skal sette et nytt liv til verden - det vakreste et menneske kan gjøre. Så la meg få gjøre det på mine premisser.

 




PS: Litt av grunnen til at jeg skriver dette, er at jeg allerede har fått et par reaksjoner som jeg ikke trengte. Og som nesten fikk meg til å ombestemme meg. De fikk meg til å tvile og bli redd, lage skrekkscenarier i hodet mitt. Jeg har støtte fra nesten alle av mine nærmeste, jeg får ta til takke med det - at de fleste har tillit til og respekt for meg.

Selvfølgelig skal jeg føde hjemme!

Signatur

25 verdsatte kommentarer!

Lugburz

02.02.2013 kl.22:15

Gøy :D. Helt enig! Når det er tredje fødsel, de andre fødslene har gått greit, mor og barn er friskt i forkant av fødselen, så ser jeg ikke noe galt i hjemmefødsel. Jeg kan også forestille meg hvor godt det må være å komme til hektene i hjemlige omgivelser etter noe slikt, istedet for å ligge i kalde hvite sterile omgivelser på et sykehus.

Ulrikke

02.02.2013 kl.22:39

Det går nok kjempe bra skal du se. August skulle egentlig fødes hjemme, husker ikke hvorfor det ikke ble sånn. Uansett, lykke til! :)

Cilith

02.02.2013 kl.22:47

Det er flott at du velger å føde hjemme:) Sykehus er jo ikke noe særlig.. Grøsser av tanken på å havne på flermannsrom! Huff! :-S Kommer nok til å reise hjem samme dag om jeg ikke får plass på sykehushotellet, jeg SKAL ha samboer sammen med meg og babyen :-P

Latterlig at folk legger seg opp i ditt valg med å lage skrekkscenarier, skulle tro folk godtet seg over å skremme andre... Jeg har valgt å holde munn om mye folk lurer på i forbindelse med valg jeg/ vi bestemmer oss for ift. graviditeten og fødsel, til og med navnet holder jeg hemmelig til babyen kommer og vi får presentert han for folk, orker ikke "meninger" :p (flere venninner og noen i familien som tenker at det de mener er best, uansett)....

Eva a.k.a. Vikinghuldra

02.02.2013 kl.23:05

Lugburz:
Exactamondo :D Haha, gøy blir det garantert ikke *fnis*, men ja det blir fint om alt går som planlagt :)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

02.02.2013 kl.23:11

Ulrikke:
Jaaa, jeg håper og satser på det :) <3 Tusen takk, Ulrikke!

Eva a.k.a. Vikinghuldra

02.02.2013 kl.23:28

Cilith:
Ja, hvis fødselen går fint så er det jo supert å kunne få dra hjem tidlig :) Det er så viktig og GODT å ha pappan i nærheten hele tida når nurket er fersk <3

Ja. Vel, jeg forstår jo delvis at noen bare plumper ut med meningene sine, fordi de er vant med å kunne si hva de mener til meg, men det er ganske frustrerende at folk ikke kan bruke hodet siden dette er et litt delikat tema. Ja, jeg var veldig usikker på om jeg ville si noe om dette. Men som skrevet: jeg vil ikke "skamme" meg over det heller...er jo tvert i mot stolt over å ta en sånn avgjørelse. Men det er jo en risk å ta, selvsagt, for å bli såret eller usikker. Folk har alltid så mye meninger! Grmf.... Men likevel, jeg er såpass trygg og sikker på valget at jeg ikke føler at jeg kan bli vippet av pinnen heller - for isåfall hadde jeg nok holdt tett ;)

Katrine

03.02.2013 kl.00:29

Jeg synes du er skikkelig tøff som tørr å stå for noe, og ikke minst velge noe andre ser på som "unormalt"! :)

Jeg har absolutt ingen erfaring med graviditet eller fødsler, og har ingen planer om å få det på maange år heller, men jeg tviler på at jeg hadde vært så tøff ;)

Som du sier har kvinner fødet i tusenvis av år, så det er jo absolutt sykehus som er det mest unormale. Det høres jo utrolig fint ut å kunne ha roen hjemme, og kunne ha de nærmeste rundt seg hele tiden, i stedet for det stusselige, sterile sykehuset!

Var innlagt forrige helg, og med en gang jeg kom inn, ville jeg bare ut igjen! Det er som du sier utrolig kjedelig, og alt føles så kunstig.

Så stå på, og jeg ønsker deg alt godt! ^^ Det kommer helt sikkert til å gå kjempebra :D

Naviana

03.02.2013 kl.09:08

Støtter deg 100% i det! :) For min del ville jeg om den tid kommer, aldri ha født på sykehus... med mindre jeg var tvingende nødt ;) Har mange grunner for dette, men en av dem er at jeg ikke tror det er gunstig for barn å komme til verden i en sykehus-setting. Har du sett på andre ting angående hjemmefødsel, som feks å føde i vann, eller fordelene ved å vente med å kutte navlestrengen? (Står forresten mye inspirerende angående barn og fødsel i Ringing Cedars- bøkene)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

03.02.2013 kl.09:36

Katrine:
Tusen millioner takk, det er så godt å få støtte :D
Huff, ikke noe alvorlig med deg håper jeg?.. Sykehus er gørr...
Jeg gleder meg til mai!! *hihi*

Eva a.k.a. Vikinghuldra

03.02.2013 kl.09:47

Naviana:
Takk for det!
Nei, ikke sant - verken gunstig eller overhodet nødvendig hvis alt er normalt :) Ja, jeg har vurdert vannfødsel, men siden jeg blir hjemme, så er det endel styr med å få leid fødekar. Men hvis jeg ender opp på sykehus og har mulighet til vannfødsel da, så hadde det vært supert. Jeg har brukt badekar som smertelindring og det er kjempegodt - varmen og at man blir litt vektløs er god hjelp. Å vente med navlestrengen har jeg faktisk aldri hørt om! Må sjekkes :) Ellers har jeg lest litt om Lamaze, en teknikk med pust og avspenning som visstnok kan gi smertefri fødsel Akkurat det tviler jeg på hehe, men ofte er grunnen til mye av smertene at man er så anspent og forknytt.
A, de bøkene har jeg ikke lest, men jeg har dem på lista mi ;)

Naviana

03.02.2013 kl.11:21

Ja, skjønner :) Bra du har fått researchet såpass mye da! Har hørt at i noen gamle kulturer så fødte de i vann, og brukte etterpå stampen eller hva det nå var som seng til ungen. Men er vel mye som kan gjøre nytten, om det er slik man vil gjøre det. Jeg kjenner ei som holder lamaze- kurs, men må innrømme jeg ikke har satt meg noe inn i det. Men har sett på youtube- klipp angående smertefri fødsel. Tror nok det er mye psykologisk som spiller inn også ja. Anbefaler de bøkene ja, er i alle fall favoritter for min del :)

Angående det med navlestrengen, finnes sikkert mye info om det, noen kutter etter et par minutter, andre etter 30 min og noen venter til den tørker inn og faller av av seg selv, hehe. http://www.dailymail.co.uk/health/article-2190353/Midwives-told-drop-30-second-rule-cutting-umbilical-cord-delaying-shown-benefit-babies.html

Kristin

03.02.2013 kl.12:36

Åh, så spennende! Det er jo som du sier ikke spesielt mange som velger å gjøre det hjemme. Jeg kjenner ei som er hjemmejordmor, vikingdame faktisk. Om du vil så kan jeg sette deg i kontakt med henne :)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

03.02.2013 kl.13:25

Naviana:
Hm, det skal absolutt undersøkes :) Vil kanskje ikke vente til den faller av av seg selv men haha :P

Eva a.k.a. Vikinghuldra

03.02.2013 kl.13:28

Kristin:
Ja, det er utrolig spennende å planlegge det, og jeg gleder meg masse :D Aha, hvor er det hun holder til da?

Kristin

03.02.2013 kl.13:38

Hun holder til i Bergen, men jeg vet ikke om hun drar utenfor Hordaland da..

Naviana

03.02.2013 kl.13:46

Hahaa, nei, det er nok å dra det litt vel langt... i samme retning som å servere morkaken til mannen sin *fnis*

Eva a.k.a. Vikinghuldra

03.02.2013 kl.15:13

Kristin:
Nei, det gjør hun sikkert ikke... Man skal jo kunne rekke fram i tide også hihi.

Eva a.k.a. Vikinghuldra

03.02.2013 kl.15:17

Naviana:
Æsj ja, hihi...Så et morsomt bilde på nettet i går, en form med alu-folie over hvor det sto "NOT the placenta - safe to eat" Hehe...

°Vinterperle°

03.02.2013 kl.17:54

Hjemmefødsel er veldig spennende. Synes absolutt det er rart at ikke flere gjør det i Norge. Synes også det i det hele tatt det er rart at det ikke finnes noe "fødelshus" - liksom eget sykehus for fødsler, så man slipper å ha det på sykehuset. For det er jo som du sier, sykehus er for syke - fødsler er ikke å være syk!

Så forresten denne videoen på facebook rett etter at jeg leste dette innlegget, min venninne som hadde tenkt til å føde hjemme da hun fikk sønnen sin i 2011. http://www.youtube.com/watch?v=4grRewQ-AQ0&feature=share Veldig fascinerende :)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

04.02.2013 kl.09:28

°Vinterperle°:
Ikke sant! :) Vel, det finnes jo fødestuer her og der, det blir jo en slags mellomting. Fødsler er kjempefascinerende, og jeg forstår godt hvorfor folk blir jordmødre (selv om det selvsagt er triste sider ved jobben også....som man kanskje vil være foruten). Jeg har snart sett 3 sesonger av "Fødeavdelingen", en engelsk serie fra en fødeavdeling. Blir jo litt provosert av alle disse sykehus-greiene, det er fryktelig mye epidural og diverse inngrep som jeg mener kunne vært unngått, men uansett spennende å se alle disse små skrukketrolla som kommer til verden <3

Ingridbeast

04.02.2013 kl.14:11

Jeg synes det er kjempetøft at dere har tatt den avgjørelsen, og ikke minst at du deler det med oss på bloggen din! Jeg synes ikke det høres unormalt ut i det hele tatt. Annerledes, kanskje, men på en positiv måte! Jeg liker selv tanken på hjemmefødsel, selv om jeg ikke helt vet om jeg hadde turt å gjøre det første gangen selv (dersom vi bestemmer oss for å få barn, da), men du har jo som du sier allerede hatt en ukomplisert andregangsfødsel, og da ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne være hjemme tredje gangen. Du utviser jo ansvar ved å påpeke at du lytter til kroppen din og at alt selvsagt er avhengig av at ting er slik de skal være, uten komplikasjoner, så jeg kan ikke se en eneste logisk grunn til at folk skal gi deg eller din kjære pepper for dette valget! Kos deg med de fantastiske forventningene, og hyggen i å planlegge den store dagen! ^_^

Eva a.k.a. Vikinghuldra

04.02.2013 kl.14:17

River Witch:
Tusen, tusen takk for fine, støttende ord - det varmer så godt!!! :D Akkurat slik støtte som jeg trenger og ønsker meg <3

Ingridbeast

04.02.2013 kl.14:36

Det er bare hyggelig å kunne bidra til at dette blir en positiv opplevelse for dere! *klem* <3

Det røde Legohuset

07.04.2013 kl.22:29

Jeg likte dette innlegget! Og.. ja, jeg er glad for at du understreker at du har hatt to sykehusfødsler og ikke ville ha tatt den aller første hjemme. Det har jeg ikke mot til (ikke at jeg har planer om å bli gravid enda heller). Men du er veldig reflektert rundt det hele... lykke til når tiden snart er inne! :)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

07.04.2013 kl.22:34

Det røde Legohuset:
Tusen, hjertelig takk :D Ja, det er viktig å reflektere rundt dette, det er et valg med mye ansvar bak. :)

Skriv en ny skademelding!

hits