Offentlig klage til Nrk P3 - om bl.a. Niklas Baarli

Jeg har alltid sett på Nrk som en ordentlig kanal, hvor ting går ryddig og fornuftig for seg. Seriøse og interessante programmer kombinert med at man slipper reklame er grunnene til at jeg faktisk godtar å betale tv-lisens, selv om jeg også syns det er litt høl i huet. Men ok. Også radiokanalene til NRK syns jeg alltid har vært mye mer innholdsrike enn andre radiokanaler. Okei, så er kanskje ikke Norgesglasset på P1 så fryktelig spennende, men nå er jeg ikke en gammel dame heller. Men altså; jeg anser Nrk som seriøst og voksent og hører mye heller på det enn P4 eller disse andre reklameinfiserte mongokanalene. Også har vi Nrk P3.

P3 har alltid vært en radiokanal for ungdom og unge voksne og på Wikipedia står det at målgruppen er ungdom mellom 15 og 29. Wohoo, jeg er ungdom et halvt år til! Vel, P3 er en kanal jeg har hørt mye på i min tidlige ungdom, jeg var fast lytter av HC Andersens Topp 20, DJ Friendly og etterhvert Are og Odin osv. Jeg er ikke så fryktelig glad i musikken som spilles, men det er en helt annen sak.

Språket i P3 er en ting jeg har reagert på. Greit nok at programmene og nyhetene er myntet på unge folk, men er det ensbetydende med stygt og barnslig språk? Jeg hører stadig vekk ord som 'suger' og 'ræva' i nyhetene - og grov banning er ikke uvanlig hos diverse radioverter. At man er ung betyr ikke at man prater stygt, vel? Og da lurer jeg på - Mina som tidligere jobbet i P3 fikk jo sparken etter mange advarsler pga stygg språkbruk. Hva har forandret seg på ganske få år som gjør at nyhetsopplesere kan prate på samme måte? Og hva får Nrk til å sparke Mina, og så etter en stund ansette Niklas Baarli? Har lederne i Nrk latt en gjeng med tenåringer få fullstendig frie tøyler i P3? For det virker som en slags barnehage for apekatter som prøver hardt å være voksne og som (nesten) bare lager søl. Moderatorer og korrektur er vel noe som tilhører fortiden til.

Jeg liker Radioresepsjonen godt og dette er jo et humorprogram med mye fjas som man kan anse som mindre voksent. Men likevel syns jeg gutta i RR fremstår som hundre ganger mer modne enn enkelte andre i P3 som gjør desperate forsøk på å virke voksne og saklige. Det hjelper ikke å legge om stemmeleiet, bruke et par fremmedord som man ikke engang greier å bruke rett fordi man tydeligvis ikke vet hva de betyr og så sitte og spy ut en haug med personlige meninger som ingen egentlig er interessert i. Ja, jeg snakker først og fremst om Niklas Baarli. Hva er det denne idioten gjør på en så stor radiokanal? I fare for å henge ut navngitte personer....uhm, nei blås i det. Når man oppfører seg SÅ umenneskelig teit, så får man tåle steken.

At det går an å være så uintelligent, snever og dust? Det er folk som Niklas Baarli som gjør denne verden til et egoistisk og jævlig sted å leve. Feks sendinga i går - hvor det var snakk om datostempling og kasting av mat. Nordmenn kaster visstnok mat for x antall milliarder kroner i året, 1 av 4 handleposer går i søpla osv. Vi kan vel alle være enige i at det er noe dritt. Men så kommer dette kjøtthuet med en sånn lang åpningstirade om at HAN måtte få lov til å velge å kaste all mat dagen før utløpsdato hvis HAN ville uten å få en formanende pekefinger opp i trynet av hasjrøykende hippier som visstnok spiser all den gamle maten som er full av mugg fordi barna i Afrika sulter (for å oppsummere). Her kan man høre hele greia (23.01 "Best før..." osv). Greit nok at han sikkert prøver å sette ting på spissen for å provosere, jeg ser den, men han mener jo tydeligvis alt han sier og da hjelper det ikke å gjemme seg bak en sånn provokatør-maske. Da er det ikke morsomt, men egentlig bare irriterende.

Mannen min og jeg hadde hørt gårsdagens sending i hver vår bil (nei, vi har ikke to privatbiler, men en privat og en jobbil), og kom fram til (ved en tilfeldighet) at vi vi hadde tenkt akkurat de samme tankene da vi hørte programmet. At Nrk burde gi Niklas Baarli sparken for å være en kynisk idiot. Han klarer jo ikke å se poenget til folk som skriver inn, og bare prater i sirkler når han egentlig ikke greier å komme med noen bedre argumenter for drittmeningene sine. Han mente altså at det burde være greit at han kaster mat før utløpsdato for å være på den sikre siden osv. Poenget her var jo at det IKKE er bra at folk kaster så mye mat og ikke at man skal spise gammel mat med mugg på! For det er jo en vesentlig forskjell - det går an å sjekke ting... Det er jo ingen som spiser mat som har blitt dårlig, selv om de er "hippier". Og selv om det kanskje ikke hjelper sultrammede barn om Niklas Baarli spiser den gamle maten sin, så er jo hele poenget at folk må KJØPE MINDRE! Redusere forbruket og være måteholdne, slutte å være kapitalistiske drittsekker som bare tenker på seg selv. Nok om det egentlig - det er sikkert ikke noe som når frem likevel.

Men han legger så mye vekt på at HAN må få gjøre hva han vil uten å få noen pekefinger, at folk skal passe sine egne saker. HAN HAN HAN. Hallo, vi lever jo alle i et samfunn, hvor en av pliktene våre, slik jeg ser det, er å tilpasse oss samfunnet. Og det innebærer ofte å bry seg litt med hva andre gjør; jeg mener vi alle har et visst ansvar for å "oppdra" de stakkars uvitende slik at verden har en litt større sjans til å bli et bedre sted å leve. Niklas Baarli er som disse alternative foreldrene som på død og liv skal gå sine egne veier og ikke vaksinere barna sine for farlige sykdommer, bare fordi de mener at vaksinene i seg selv er farlige og at man ikke skal følge strømmen. Maken til sneversynt egoisme - det er dermed deres barn som holder liv i enkelte sykdommer ved å spre smitte.

"Verdens rikeste land" på P3 blir som en kanal for at idiot-Baarli skal få spy ut meningene sine, og det er ikke bra radio. Jeg mener en bra radiovert klarer å holde seg såpass nøytral og saklig at man ikke alltid klarer å plukke om hans/hennes egentlige meninger om en sak. Og sint klaging og såkalte sterke meninger er ikke bra radio, det er ikke morsomt. Man kan ta Ronny Brede Aase som et godt eksempel på en bra radiovert. Han prater behagelig og voksent, har humor uten å være ekkel, og lager koselig morgenstemning. Sier ikke at alle i radio trenger å lage koselig stemning. Men det bør være enten koselig, interessant eller morsomt, eller litt av alt. Niklas Baarli fikser ingen av delene.

Urk, jeg vet ikke helt hva mer jeg skal si. Det er vanskelig å få frem meningene sine tilstrekkelig når man støter på en SÅ provoserende person, uten å virke som en eldgammel surpomp. Uansett er jeg lei av å skrive om det.

God ettermiddag og på gjensyn!

Signatur

14 verdsatte kommentarer!

Lugburz

24.01.2013 kl.17:55

Jeg ble litt irritert bare av å lese om den dusten... Jeg er så glad jeg ikke hører på radioen (bortsett fra misjonen.... på podcast :p). Håper han får seg en dobbelsmekk på fingrene, en for å være idiot, og en til for å ikke klare å se poenget.

Eva a.k.a. Vikinghuldra

24.01.2013 kl.18:07

Lugburz:
Mhm. Maken til r-høl. Og med null underholdningsverdi!

Lugburz

24.01.2013 kl.20:58

og Mina var jo faktisk litt morsom så vidt jeg husker. Ikke sutrebarnslig og plagsom, som han fyren her virker -_-. Hvis hun fikk fyken, så burde hvertfall dusten få sparken.

Eva a.k.a. Vikinghuldra

24.01.2013 kl.21:32

Lugburz:
Nettopp. Mina var gennial, hun :)

Burzum, fant ikke på noe kulere nick som passet inn her.

25.01.2013 kl.10:21

Hahaha! Mina fikk jo sparken fordi hun hengte ut produsenten sin på lufta med personangrep - mye det samme som du driver med her, egentlig.

Og Verdens Rikeste Land som du referer til, er jo et samfunnsprogram som skal MENE noe, enten du er enig eller uenig i akkurat de de mener!

Du kan jo ikke henge ut Baarli fordi dere mener forskjellige ting :P

Kjempeunderholdende bloggpost altså, absolutt. Men fullstendig skivebom. Artig! :)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

25.01.2013 kl.16:36

Burzum, fant ikke på noe kuler:
B... Mulig det var derfor Mina fikk sparken ja, jeg satte meg ikke så inn i det (siden det bare var en slags sammenliknende digresjon), men personangrep er jo noe mange radiokarakterer gjør til stadighet. Hvorfor skal det være greit, men det skal ikke være greit at bloggere slenger ut litt personlig kritikk?
'Verdens rikeste land' er kanskje et samfunnsprogram, men det er kun når det er andre som prater enn Baarli - for da blir det bare søl. Når andre folk prater om et tema, så kan programmet være ganske interessant.
Ja, det er min mening - men jeg er visstnok ikke alene. Og dette handler jo virkelig ikke om å være enig eller ikke. Hvis du tror det, så har du ikke forstått poenget mitt. Det er én ting å være provoserende, ha meninger som man kanskje setter litt på spissen osv for å lage debatt. Men det er en heeelt annen ting å bruke radio som et middel for å spy ut drittmeninger som veldig mange er uenig i, og som bare understreker at man er et....hva skal man si, uten å være for grov da - vel, et kynisk rasshøl. Jeg henger ikke ut Baarli fordi jeg er uenig, jeg henger ham ut fordi han tydeligvis er en dritt. Og da syns jeg et pittelite personangrep er på sin plass - hvordan skal man ellers bli kvitt folk som heller bør holde seg i kassa på Kiwi (og dermed kun si Hei, Beløp, Pose? og Kvittering?)? Hvis 90% av befolkningen syns det samme som meg, men holder kjeft om det, så er det jo bare fritt frem.
Så bra at du i det minste fant bloggposten morsom, selv om du åpenbart er av samme ull. :D

Burzum, fant ikke på noe kulere nick som passet inn her.

25.01.2013 kl.16:59

Så bare fordi de driver med personkritikk, så er det greit at du gjør det også? Blir ikke spesielt mye bedre verden av det ;)

Og du skriver: "Jeg henger ikke ut Baarli fordi jeg er uenig, jeg henger ham ut fordi han tydeligvis er en dritt. Og da syns jeg et pittelite personangrep er på sin plass - hvordan skal man ellers bli kvitt folk som heller bør holde seg i kassa på Kiwi "

1. Hva er galt med å jobbe i kassa på Kiwi?

2. Det du skriver får meg jo til å tenke at du også i så fall hadde passet der.

3. Du henger ham ut fordi han er en dritt? Det er LANGT fra det du kaller personlig kritikk.

Makan til søppel. Tviler sterkt på at 90% av befolkningen er enig med deg, både når det gjelder radioprogrammet, personen bak og det meste annet. Bare fordi du har en blogg gir det deg ikke rett til å henge ut folk. Det blir for useriøst.

Eva a.k.a. Vikinghuldra

25.01.2013 kl.17:30

Burzum, fant ikke på noe kuler:
Jeg har meninger som fremmer en mindre egoistisk og kynisk verden, og en mer miljøvennlig hverdag - jeg gjør hvertfall ikke verden noe værre ved å kritisere folk som sier de driter i miljøet og sultende barn.
Nei, det er ikke noe galt i å jobbe på Kiwi, det sa jeg vel ikke? Matbutikker er en av de viktigste bransjene vi har, det er matnyttig og ærlig arbeid, i motsetning til mye annet og jeg hadde trivdes godt med en slik jobb. Poenget var at jobben ikke innebærer prating. Men det tror jeg du skjønte...
Hehe, det er jo nettopp det man kaller personlig kritikk. Ville du kalle det konstruktiv kritikk da? Det ville være å forherlige personhetsen min isåfall.
Men jeg tror ikke vi blir enige, kjære du.

Burzum, fant ikke på noe kulere nick som passet inn her.

25.01.2013 kl.17:42

Nei, det er nok bare det at du er dårlig på å gi gode eksempler, og heller ikke skjønner at folk spiller karakterer på radio og provoserer med vilje. Og det virker. Du hører på, og lar deg provosere. :)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

25.01.2013 kl.17:51

Burzum, fant ikke på noe kuler:
Kom jeg med et dårlig eksempel? Å, næmmen det får jeg jo bare beklage (?). Selvfølgelig skjønner jeg det, men grunnen til at jeg lar meg provosere er at jeg ikke tror Baarli spiller. Og nei, jeg hører ikke på. Hvis jeg tilfeldigvis har på radioen når Baarli er på, så skrur jeg den umiddelbart av.

Burzum, fant ikke på noe kulere nick som passet inn her.

25.01.2013 kl.19:18

Da foreslår jeg at du tar deg en prat med fyren og finner ut av det før du henger ham ut på en offentlig blogg. Ha en fin helg! :)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

25.01.2013 kl.19:23

Burzum, fant ikke på noe kuler:
Phft, det går vel ikke an å prate fornuftig med den fyren der, og jeg hadde ikke giddet å prøvd heller. Takk, i like måte! ;)

geir

09.08.2013 kl.15:40

hore!!

Eva a.k.a. Vikinghuldra

09.08.2013 kl.23:28

geir:
Takk for DET. :)

Skriv en ny skademelding!

hits