Stavkirker = "blasfemi" ?

Jeg er endel på Tumblr, og har en bildeblogg der hvor jeg holder meg innenfor visse teamer og reposter andres bilder, både fra Tumblr og fra andre bildedatabaser. Og det er så mange andre fantastiske blogger der - som sukkertøy for øya!

Men det er en ting jeg lurer litt på. På mange av bloggene hvor vikinger, hedenske skikker osv tydelig er temaet og interessefeltet, og enkelte er veldig stolte av å være hedninger, slik som meg selv, så er det plutselig bilder av stavkirker.


Misforstå meg rett; jeg syns stavkirker er fascinerende og utrolig vakre og spennende - jeg elsker dragestil og gamle bygninger med historie og sjel. Men...jeg vil ikke på noen måte ha stavkirker på min Tumblr.

Jeg mener... For meg betyr gamle kirker kristningen av Norge og heksebrenning. Er det ikke litt bakvent (evt beklemt) at man kaller seg for hedning, viking og/eller heks (eller lignende) og ...ja, dere skjønner tegninga. Jeg forstår jo at kirkene er nydelige og at det sikkert ikke ligger mer bak det enn akkurat dét, og det er helt greit. Men bare en tanke altså.

 

Signatur

17 verdsatte kommentarer!

Hylja

10.04.2012 kl.22:19

Stavkirker er nydelige, dekorasjonene er fantastiske, men som du sier... det blir litt _feil_ å blande disse med vikinger og hedenskhet. - Selv om arkitekturen i seg selv kanskje minner om det som kan forbindes med vikinger osv.

Katrine

10.04.2012 kl.22:23

Skjønner så absolutt hva du mener! Hvis man førstes er klar på at man er hedning osv. så blir det litt merkelig.

Jeg er så absolutt ikke noen kristen, men stavkirker og de store katedralene er noen av de vakreste bygningene jeg vet om. Men man får jo også virkelig inntrykket av hvor mye makt kirken satt på :P

Eva a.k.a. Vikinghuldra

10.04.2012 kl.22:56

Hylja:
Jepp. Ja, det er mye likt, og kanskje jeg ikke har gjort historieleksene mine rett (og da beklager jeg det), men det må da være Kirken som har "stjålet" mye av stilen og trøkka inn sine kristne budskap? Jeg syns det er irriterende mye Kirken har kopiert og stjålet. Feks desember-sabbaten "Yule". Flytta datoen litt og endret pittelitt på navnet, så VIPS så har vi en kristen høytid! Pføy! *spytter og skuler*
:)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

10.04.2012 kl.22:58

Katrine:
Jeg er som deg laaangt ifra kristen, men syns også gamle kirker, stavkirker og katedraler er mektige og fascinerende, med mye makt ja. Når jeg er inne i slike bygninger, så er det (naturlig nok, "heks" som jeg er) med en god porsjon angst ;)

Hylja

10.04.2012 kl.23:16

Nei, du har gjort historieleksene dine riktig. Var jeg som formulerte meg feil. ;) Kirken har stjålet og ødelagt fryktelig mye opp igjennom årene. En jeg kjenner som bor i USA nekter å kalle jul for "christmas". Der går det i Yule. For det er akkurat det det er. Åh guri, dårlig språk her nå, men... ja.

Eva a.k.a. Vikinghuldra

10.04.2012 kl.23:29

Hylja:
Neida, det var ikke sånn ment (ang leksene hehe). Ja, grøsses. Er glad jeg er som jeg er, sku'te å si :D

Lugburz

11.04.2012 kl.05:22

Helt enig. Fine bygg er det jo. Men etter min mening så representerer de ondskap, og veldig lite "norsk" kultur. Det er et biprodukt av folkemord på norsk jord, da de kristne myrdet nordmenn i hopetall, og for å gjøre invasjonen mer "spiselig", så kopierer de arkitekturen våres, og ca hver eneste hedenske skikk de finner, og putter Jesus der istedet (som på den lyse siden gir oss totalt latterlige høytider hvor en person dør på et kors, og helt siden da har vandret rundt i verden, og verpet sjokoladeegg på denne tiden av året xD).

Kom bare på et morsomt sitat fra Christopher Hitchens:

Hitchens: "Hva tror du bidro mest til at kristendommen spredde seg i Europa; at det romerske imperiet bestemte at det skulle være rikets offisielle religion, eller den hellige ånd"

Kristen motdebbatand: "Eeeerm... Den hellige ånd".

Hitchens: *Liten pause* "I rest my case"

xD.

Fin blogg, mye gøy lesning!

Eva a.k.a. Vikinghuldra

11.04.2012 kl.08:36

Lugburz:
Aaaamen! (eller....noe sånt) X)
Stavkirker og dens stil er ikke egentlig norsk nei, som du sier, men fra bla Island, de ekte vikingers stuff. Blæh...den hellige ånde? :) Kirken er bare en stor kopimaskin. Bløff og kjøttfarse...elns.
Tusen masse takk :D *klikker meg inn på din for å titte*

°Vinterperle°

11.04.2012 kl.13:54

Skjønner godt hva du mener, men tenker ikke over at de er kirker en gang. Jeg føler ikke at jeg har et utpreget "pagansk"preg på bloggen min, selv om det likevel er i den stilen, men jeg føler at jeg på en måte ufarliggjør kirkene og heller fokuserer på det kunstneriske ved dem...om du skjønner. At jeg liksom stjeler dem fra de kristne, moahahah! Har vel hatt ett eller to bilder av stavkirker, for de er jo fantastisk vakre :) Men jeg ser absolutt det tvetydige med dem. Huff, kristningen av Norge...brrr

Eva a.k.a. Vikinghuldra

11.04.2012 kl.14:14

Vinterperle:
Jeg liker måten du ser det på da, en annen vinkling :D Og ja, de ER fantastisk vakre... Synd at de er kirker, de er verdt så mye mer <3

Frøydis Sylvestris

11.04.2012 kl.23:33

Næh, jeg reagerer ikke noe på det. Hvis jeg ser en typisk hedensk tumblr e.l. med feks stavkirker på, så tenker jeg bare at det er en person som verdsetter ting utenfor sin egen boble også, hvis du skjønner. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg går ut ifra det motsatte, at de som *ikke* poster slikt ikke kan sette pris på andre ting også - bare så det er sagt. :P Men jeg har virkelig ikke noen problemer med kristendommen (all den tid vi har religionsfrihet), og noen av de mest magiske stedene jeg har besøkt har vært kloster- og kirkeruiner. Men slike steder kan også ha veldig fæle energier, for all del, Petersplassen var feks alt annet enn trivelig den gangen jeg var innom der. x__x Nå snakker jeg meg bort, men sånn kan det gå....

Eva a.k.a. Vikinghuldra

12.04.2012 kl.00:20

Frøydis Sylvestris:
Skjønner hva du mener, at man kan verdsette ting utenfor sin egen boble er jo bra :) Også er det jo helt greit å ha ulike meninger. Mulig jeg satt det litt på spissen også, for det er da ikke så høytidelig hva man har på bloggen sin, sånn egentlig ^^ Men...ja. Jeg har litt (mye) problemer med kristendommen, men er enig i at det finnes mye fin magi i enkelte kristne steder likevel. Som foreksempel stavkirker haha :)

Valkyrja.com

13.04.2012 kl.23:28

Enig i det som skrives ovenfor her, om at de blir som et biprodukt av folkemord på norsk jord, kledd i norrøn arkitektur. Men det sistnevnte gjør dem jo uendelig vakre da. Sånn er det vel med mange ting her i verden, estetisk vakre utenpå, men ekle på innsiden. ;)

Eva a.k.a. Vikinghuldra

13.04.2012 kl.23:57

Vigdis:
Ja, de ER utrolig vakre. Det er jo det som er så "synd" hehe.

Wolfmoon

30.11.2013 kl.10:09

Jeg er kristen og synes også stavkirkene er stilige! Bare kjør på sier nå jeg. For å være ærlig synes jeg det er litt barnslig å snakke om kristningen som "folkemord" på norsk jord og lignende, når så godt som alle andre nordmenn aksepterer at sånn blei det. Ordet folkemord er heller reservert til slike situasjoner som Syria og Armenia. :)

Om du bruker bilde av noe du synes er kult men som du har et ambivalent forhold til fremstår du bare som mer "well rounded" spør du meg. Man må vel ikke stå måtte 100% for absolutt alt et bilde inneholder for å kunne bruke det på bloggen sin?

Eva a.k.a. Vikinghuldra

04.12.2013 kl.12:02

Wolfmoon:
Barnslig? Det er fakta og ikke en mening at kirken drepte folk i hopetall. Derav folkemord. Historie dette, ikke et synspunkt. Grunnen til at "alle" nordmenn aksepterte det, er at de som ikke gjorde det enten er døde eller ble skremt til omvendelse!

Frostsorg

04.12.2013 kl.13:06

Er veldig enig med mye som sies her, men jeg vil bare påpeke en ting som jeg syns er viktig å huske på. Det snakkes om kristendommen og kriste, som begår grusomheter, og jeg benekter ikke at dette har skjedd. Men på samme måte har f.eks Åsatro blitt brukt av mange nynazister og rasister, og det er jo ikke det samme som at Åsatro står for de tingene (eller at alle nazister og rasister er Åsatruere for den saks skyld). Jeg syns det er så trist at en religion som for meg helt klart handler om kjærlighet i alle dess former, har gjennom tidene endt opp som synonymt (for mange) med alle grusomhetene som mange har gjort i kristendommens navn, uten at det egentlig har noe med religionen eller andre kristne å gjøre i det hele tatt. Det er så fort gjort å assosiere gruppen med hva noen gjør i gruppens navn, og glemme at det ikke egentlig er det gruppen handler om (gjelder i såååå mange saker), og jeg tror at så lenge man gjør dette vil man på den ene siden ikke bli kvitt det egentlige problemet, men også på den andre siden skape mer hat og i sin tur flere problemer. Jeg bare ber om at man kaller en spade for en spade: disse grusomhetene er gjort av tyranner som har gjemt seg bak kristendommens navn for egen vinning, og strider ganske brutalt imot det kristendommen egentlig står for. Jeg er iofs ikke kristen selv, men føler at om man ser på kristendommen med åpent sinn og kjærlighetens øyne, så er det mye godt å hente derfra, og alt dette forsvinner når det blir assosiert med disse grusomhetene. Akkurat som jeg reagerer på hvordan Åsatroens navn blir skitna til av mange nynazister og rasister, risikerer en dag å bli assosiert på like dårlig måte som så mange ser kristendommen idag. Bare noe jeg syns er viktig å tenke på, i denne og så mange andre problemstillinger.

Skriv en ny skademelding!

hits